Oct 15, 2011

Kven er du som lesar?

Enligt O har utfordra sine lesarar til å svare på korleis lesevanane deira er i ein morsom liten "snabbenkät", som svenskane så fint kallar det.


Hur är du som läsare?
  • snabb  långsam
  • läser alla ord  skummar en del
  • gillar långa beskrivningar hoppar över det som inte för historien framåt
  • kommer ihåg detaljer kommer ihåg i stora drag
  • undviker tjocka böcker läser gärna tegelstenar
  • tycker om tunna böcker tycker att tunna böcker ofta saknar något
  • idealboken är på mindre än 400 sidor idealboken är på mer än 400 sidor (denne klarer eg ikkje svare på. Eg liker jo både tynne og tjukke bøker. Det kjem an på boka).
  • tjuvkikar på slutet läser aldrig slutet förrän boken är just slut
  • väljer efter omslag skiter fullständigt i ytan
  • läser baksidetexter undviker baksidetexter
  • väljer boken efter rekommendation vill helst välja själv
  • rekommenderar ofta böcker till andra rekommenderar sällan böcker
  • hör det jag läser i huvudet hör aldrig det jag läser
  • gillar ljudböcker gillar inte ljudböcker
  • läser främst böcker i en genre gillar att variera min läsning
  • läser alltid på svenska läser på flera språk
  • är bra på att komma ihåg böcker jag läst glömmer lätt bort både titlar och författare
  • skriver upp det jag läser skriver inte upp det jag läser
  • läser varje dag läser mer sällan
  • tycker att läsning är avslappnande tycker att läsning är ansträngande


2 comments:

enligt O said...

Du är nog den första som hör det lästa i huvudet, men inte gillar ljudböcker, tack för dina svar!

Bai said...

Det er jo derfor eg ikkje liker lydbøker. Opplesarstemma blir aldri slik eg ville ha høyrd orda inni meg når eg les sjølv. Eg vil høyre på min måte.