Jan 1, 2011

52 noveller i 2011

Eg har lyst til å lese fleire noveller. Eg les alt for få av dei. Dei blir liksom borte i mellom alle bøkene og dikta, også gløymer eg dei. Men eg synest det er veldig fint å lese noveller. Dei er ikkje like tidkrevande som romanane, og eg kan sette meg ned ein ettermiddag og ha ei god lesaroppleving i løpet av ein time eller to. Det er på mange måtar avslappande i ein travel kvardag å lese tekstar som ikkje tek så lang tid.

Derfor vil eg utfordre meg sjølv. Eg skal lese ei novelle kvar veke i 2011, altså 52 noveller.

Dersom det er fleire som kan tenke seg å lese fleire noveller i år, kan vi jo gjere det saman. I så fall må de gjerne forsyne dykk av biletet over, slik at det blir ein samanheng. Då kan vi jo også tipse kvarandre om gode noveller og hjelpe kvarandre å finne fram til nye forfattarar. Er det nokon som vil vere med?

28 comments:

Anonymous said...

Jeg vil også gjerne lese flere noveller i år. Novellesamlingen "Karavane" har støvet ned i bokhyllen min i mange år nå, og den tror jeg inneholder mye fint, av bl.a. Kafka, Tsjekhov, Hemingway og Lessing. Vet ikke om jeg klarer 52, men det er verdt et forsøk! :-)

Bai said...

Det er sant! Karavane har jo eg også hatt ståande lenge. Den må eg leite fram.

Så morsomt at du vil vere med. Ei novelle i veka er ikkje så veldig mykje, dersom ein tenker at ein kan ta større og mindre jafs. Håper vi klarer 52.

Little Man From Another Place said...

Prøv denne:

http://nobiskro.blogspot.com/2009/10/dagen-da-ilden-kom.html

Anonymous said...

Ja, det er sant! Da kan man lese tre-fire i slengen når man er i siget. Noveller er dessuten en fin måte å oppdage nye forfatterskap på, og passer ekstra godt for meg som liker å lese langsomt.

Så flott at du også har Karavane! Det er mye morsommere å lese noe nytt når man har noen å diskutere med. Da begynner jeg på Hawthorne neste uke. Tvi tvi.

Stine Marie said...

Jeg prøver meg på utfordringen din :)

Little Man From Another Place said...

Et tips til: Sjekk ut Hans E. Kincks noveller (eller du har kanskje allerede gjort det?)! De kan være tungt tilgjengelige til å begynne med, men i noen tilfeller er det virkelig verdt strevet!!

Bai said...

Så kjekt at du også blir med, Stine Marie!

Little Man... Takk for novelle og takk for tips. Hans E. Kinck las vi litt av på grunnfag, men elles har eg ikkje noko forhald til han. Eg skal sjå nærmare på det.

Du skal ikkje bli med å lese, du også, Little Man?

Janicke said...

Jeg er veldig glad i noveller og lese ganske mange. Skal følge godt med på evt. anbefalinger fra dere som jeg ikke fått lese.

annkolaas said...

Eg blir med!

Little Man From Another Place said...

Kanskje jeg skal gjøre det... Som norsklærer er det vel en sjanger jeg bør gjøre meg mer kjent med, da den er temmelig aktuell å få på eksamen for elevene. Og det er sant: Noveller representerer mindre tiltak enn romaner (må ellers si jeg lar meg imponere over alt du leser!).

Bai said...

Så kjekt, både at du Janke følgjer med og at Lena er med!

Little Man... Eg må innrømme at noko av motivasjonen min ligg i akkurat det du nemner - å skaffe oversikt over tekster som kan brukast i klasserommet.

Sesselja said...

Jeg er med! http://friogfreidig.blogspot.com/2011/01/52-noveller-pa-52-uker.html

Bai said...

Velkommen Sesselja!

Elisabeth said...

Jeg har et mål om å lese flere noveller i år, så kommer absolutt til å følge med på tips her.

Har forøvrig også Karavane i bokhylla og hadde allerede planer om å ta den fram i løpet av året. Får se hvordan den greier å krype seg oppover i "skal lese" bunken...

Oda said...

Jeg vil gjerne være med! En av mine punkter for årets lesehåp er å lese flere noveller - er så utrolig dårlig på det. Så midt i blinken!

The_K said...

Hiver meg med jeg og :-) Har også Karavane et sted i bokhylla, men blir å begynne med Inhvild H. Rishøi.
http://toybleiemamma.blogspot.com/2011/01/52-noveller-i-2011.html

Bai said...
This comment has been removed by the author.
Bai said...

Velkommen, både Oda, Elisabeth og Tøybleiemamma! Nå begynner vi å bli så mange at vi kan hente mykje inspirasjon frå kvarandre.

La stå! har eg lese. Der er det mange fine tekstar. "Alt som slutter på arie" er ein av mine favorittar.

Bokelskerinnen said...

Jeg leser altfor lite noveller, så dette virker spennende. Er det sånn at dersom jeg leser en novellesamling, så anmelder jeg fortsatt kun en og en novelle og ikke hele boken som en helhet? Og må novellene være på norsk?

Anonymous said...

Jeg skal følge nøye med på dere - morsomt leseprosjekt!

Bai said...

Bokelskerinnen: Om ein les ei heil novellesamling, er det ofte naturleg å omtale heile samlinga, og kanskje trekke fram einskilde noveller som ein legg spesielt merke til. Så tell gjerne ei novellesamling som for eksempel 8 noveller, og skriv ei samleomtale. Og les på kva språk du vil.

Sjølv les eg ofte ikkje novellesamlingar samanhengande, og då er det kjekt å kunne plukke ut einskilde noveller, litt som det passar.

Bokelskerinnen said...

Da vil jeg gjerne være med, og så teller jeg bare novellene hver gang jeg omtaler hele samlingen.

Jeg leser heller ikke sammenhengende fra perm til perm, tar ofte en novelle en dag, og en annen en annen dag - men liker å anmelde hele samlingen som en helhet i et innlegg hvor jeg også går inn på hver enkelt novelle.

Så da er jeg med :)

Karin said...

Jeg er også med!

HildeSol said...

Jeg er også med -nå skal novellevegringen overvinnes! :)

Bai said...

Så kjekt at de også er med!

Eg har forresten akkurat bestilt Hemmingway sine samla noveller for 129,- på Bokkilden. Passande tilbod akkurat, fann eg ut.

Anonymous said...

Dette må jeg være med på! Jeg oppsummerte nettopp bokåret 2010 for meg selv, og så at jeg har lest veldig lite noveller, så dette passer perfekt for 2011 for min del. Har sannelig lest to noveller i 2011 allerede også :)

Bai said...

Velkommen, Christine!

Anonymous said...

Jeg fant, jeg fant! Forfatteren Thomas JR Marthinsen har lagt ut en novelle han har fått tilsendt av en leser: thomasjrm.blogspot.com